Kun kaikki tuntuu raskaalta ylämäeltä, ajattele millainen näkymä huipulta avautuu. tuntematon

❈ Fyysiset vaikutukset, hiljentyminen, pysähtyminen, oleminen ❈

 Tutkimusten mukaan luonnon läheisyys elinympäristössä vähentää sairastavuutta ja lisää onnellisuutta

  • Luonnon näkeminen, kokeminen ja aktiivinen luonnossa tekeminen lisäävät tutkimusten mukaan ihmisten hyvinvointia monella tapaa. Luonnosta saatavat hyvinvointivaikutukset tulevat nopeasti ja pysyvät pitkään.
  • Perinteisesti luonto on merkinnyt suomalaisille paljon. Viime vuosikymmeninä yhteiskunnan muutokset ovat pikku hiljaa heikentäneet luontosuhdettamme, erityisesti lasten ja nuorten luontosuhdetta.
  • Luonnon vaikutusmekanismit kehittyvät kehossa tapahtuvien prosessien välityksellä. Näitä ovat:

• rauhoittuminen • keskittyminen / lumoutuminen • elämän kiertokulun ymmärtäminen • oman itsensä, sisäisen "minän" eheytyminen

  • Kaunis ja rauhoittava Suomen luontomaisema, järvet, metsät ja joet, luovat hyvän ympäristön retkeilyyn. Opastetut luontoretkemme ovat aina erilaisia ryhmästä, säästä ja vuodenajasta riippuen. Kävelemme noin 2-8 km matkan matalalla sykeellä ja pieniä taukoja pitäen.
     
  • Joogahetki metsässä tarjoaa hyvän tavan pysyähtyä ja auttaa elpymään patikoinnin fyysisistä haasteista. Retkeily auttaa myös pysymään hyvässä fyysisessä kunnossa. Retkiltä palaat kotiin rentoutuneena.

Seasonal Yoga

Lyhyesti

Seasonal Yoga:n perusajatus on, että olemme osa luontoa ja luonnon muutokset vaikuttavat meihin. Seasonal Yoga harjoitus mukautuu niin, että pysymme jatkuvasti tasapainossa energiavaihtelujen ja ulkomaailman kanssa. Seasonal Yoga harjoitus vaikuttaa hyvinvointiimme ja luo pohjan henkiselle ja fyysiselle kasvulle.

Harjoitus peilaa vuodenajan muutoksia ja vaihtuu viisi kertaa vuodessa. Seasonal Yoga:ssa opetetaan myös kuinka energiatyön avulla pystyt pitämään huolta sisäelimistäsi ja muista kehon järjestelmistä. Ideana on pyrkiä kehittämään mentaalista, emotionaalista ja spirituaalista terveyttä. Tasapainon saavuttamiseksi harjoituksessa käytetään sekä joogan, että perinteisen kiinalaisen terveystiedon opetuksia ja työkaluja ja tehdään muun muassa Qi Gong liikkeitä täydentämän joogaharjoitusta

Pilates

Lyhyesti

Pilates on kehonhallintamenetelmä, jonka tavoitteena on kehittää voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Se perustuu kehon keskustan hallintaan ja vahvistaa kehon syviä lihaksia.

Pilateksessa on samoja elementtejä, kuin luonnossa liikkumisessa. Pilateksen vaikutukset tukevat luonnossa liikkumista. Pilates mm. auttaa kestämään paremmin muun liikunnan kuormitusta, kehitettää tasapainoa ja hengityskapasiteettia,  parantaa koordinaatiota omaan kehoon  sekä ympäristöön, jossa liikutaan, . Tämän vuoksi pilates sopii hyvin yhdistettäväksi luonnossa liikkumiseen. 



Kävelymeditaatio luonnon helmassa


Tavallisesti meditaatio ja keskittymisharjoitukset tehdään istuen paikoillaan. Tämä on monille kuitenkin alkuun haastavaa ja harjoittelu on helpompi aloittaa liikkeen tai johonkin yhteen asiaan keskittymisen avulla.

On olemassa monia erilaisia kävelymeditaatioita. Kauniissa luontomaisemissa voidaan toteuttaa kehoa ja mieltä rentouttavaa meditaatiota kävellen luonnossa ja välillä pysähtyen tekemään helppoja jooga-, keskittymis- ja hengitysharjoituksia.

Kävelymeditaatiossa keskitytään kuuntelemaan kehon tuntemuksia, hengitystä ja mielen liikkeitä. Kehontuntemuksen kehittyessä korjataan myös virheasentoja ja totuttuja vääriä liikemalleja. Kävely meditaation aikana pyritään tasapainottamaan mieli ja keho.

Sopii kaiken ikäisille ja -kuntoisille. Mahdollisuuksien mukaan toteutetaan paljain jaloin.

Mitä on Green Care?

Green Care, "vihreä hyvinvointi" tarkoittaa toimintaa, jossa luontoa käytetään tavoitteellisesti, ammatillisesti ja vastuullisesti ihmisten hyvinvoinnin edistämiseen. Green Care Finland ry toimii Suomessa edistäen muun muassa luonto-, eläin-, ja maatila-avusteisten menetelmien käyttöönottoa hyvinvointi- ja terveyspalveluiden yhteydessä. Haluamme tuoda esille myös toimintakyvyltään heikentyneiden oikeuden luontoon, liikuntaan, sosiaalisiin suhteisiin ja yhteisölliseen kokemiseen.

Tutkitusti Jo noin 15—20 minuuttia luonnossa oleskelua auttaa laskemaan verenpainetta.